Yes! De deal is gemaakt en de opdracht is binnen. Je opdrachtgever vraagt je om zowel uitzendkrachten als zelfstandigen (zzp-ers) voor haar te werven. Top! Jouw kersverse opdrachtgever is enthousiast en jij ook.
Dan komt het formele deel van jullie samenwerking. Jouw opdrachtgever gaat al even mee in deze ‘tak van sport’ en doet de suggestie om op basis van haar algemene voorwaarden te werken. Daar zijn ze weer: de ‘kleine lettertjes’. Bij een update van Facebook, Instagram of Google keek je er niet naar om.
Dit voelt toch anders.
Het is jouw eigen onderneming en het gaat om een zakelijke relatie waarbij je natuurlijk niet de bescherming geniet van een consument. De o zo kleine lettertjes kunnen dan best intimiderend zijn.
Geen zorgen! Hierbij een aantal punten waar je op zou moeten letten voordat je akkoord gaat:
• Hoe is de aansprakelijkheid verdeeld? Ligt alles bij jullie of is er een nette verdeling gemaakt? Wie is waarvoor aansprakelijk? Check het altijd even! Bij het aanwerven van zzp-ers: leg de aansprakelijkheid door en spiegel dit dus naar de zzp-er die je contracteert.
• Wat gaan we regelen over de AVG en het verwerken van persoonsgegevens? Jouw ‘core business’ is het verwerken van persoonsgegevens. Je kunt geen uitzendkracht of zzp-er werven en voorstellen aan jouw opdrachtgever zonder persoonsgegevens door te geven!
• Intellectuele eigendomsrechten: De zzp-er/uitzendkracht creëert een mooi nieuw product. Wie wordt dan de eigenaar van dit idee? Mag er gebruik worden gemaakt van het logo van de opdrachtgever bij het werven? Wat mag er op dit gebied wel/niet?
• Overnamebeding: Jouw verdienmodel is het aanleveren van uitzendkrachten/zzp-ers of anderszins arbeidskracht. Met de omrekenfactor/bureaumarge verdien jij je boterham. Op enig moment wenst de opdrachtgever om bijvoorbeeld een uitzendkracht direct in dienst te nemen. Wat is daarover geregeld? Krijgen jullie dan een redelijke vergoeding voor de gemaakte kosten?
• Check of er specifieke bepalingen zijn in de algemene voorwaarden van je opdrachtgever die je moet overeengekomen met je uitzendkracht of een zpp’er die je bemiddelt. Het kan gaan om specifieke verzekeringseisen of milieunormen, maar ook iets over geheimhouding, een eed aflegging in bijvoorbeeld de bancaire sector of regels over gebruik van social media of anderszins beperkende bepalingen.
Het staat je ook altijd vrij om jouw opdrachtgever om op een nette wijze verheldering te vragen over bepaalde zaken in de gehanteerde algemene voorwaarden.
Doe ook zeker navraag bij onduidelijkheden zodat je een weloverwogen en commercieel verantwoorde keuze kunt maken om wel/niet akkoord te gaan met de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de opdrachtgever! Tot slot spiegel de algemene voorwaarden aan de contracten met de uitzendkrachten of overeenkomsten met zelfstandigen. Zorg ervoor dat je duidelijkheid hebt, voor jezelf, je opdrachtgever en je uitzendkrachten dan wel de zelfstandigheden waarmee je samenwerkt.