Wat handig! Van die ‘kleine lettertjes’. Afspraken die je standaard wilt maken voor elke overeenkomst met jouw opdrachtgever. Bepalingen over facturering, aansprakelijkheid, verwerking van persoonsgegevens, geheimhouding, enzovoorts. Nooit verkeerd om daar heldere en bindende afspraken over te maken.
Even verwijzen naar de algemene voorwaarden op de factuur. Dat is toch voldoende? Nou, niet bepaald. Allereerst moet je de algemene voorwaarden van toepassing verklaren. Je komt overeen met de wederpartij in bijvoorbeeld de opdrachtbevestiging dat jouw algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Als je algemene voorwaarden hanteert dan heb jij vervolgens de verplichting om jouw wederpartij daar goed over te informeren. Dat doe je door hen de kans te gunnen kennis te nemen van de algemene voorwaarden. In de wet staat dat je ze ‘ ter hand moet stellen’. Dat betekent dus eigenlijk fysiek in de handen van jouw wederpartij duwen. Nu zijn we dat tijdperk wel voorbij en kan dit ook digitaal. Maar wel op een juiste manier.
Denk aan het e-mailen van jouw opdrachtbevestiging waarin jouw algemene voorwaarden van toepassing worden verklaard, je jouw opdrachtgever vraagt om de opdrachtbevestiging te tekenen en in deze e-mail gelijk jouw algemene voorwaarden in PDF-format worden toegevoegd.
Als jouw opdrachtgever dan een getekende opdrachtbevestiging terugmailt, dan zit je goed! Knappe jongen die dan nog weet te beargumenteren dat de algemene voorwaarden niet van toepassing zijn of de wederpartij van niets wist!